fredag 9. mai 2008

Noe digg til helga - selskap eller bare egoist-kos?

Hjemmelaget is med bailys og masse annen snask!


"Slanke-fy-fy"
(- mekket av Tone, en gang slankehysteriet mitt tok overhånd og jeg ga opp. Da og.)


  • 5 eggeplommer
  • 5 dl fløte
  • 1 ts vaniljesukker
  • 1 dl melis
  • 2 dl bailys (nei, det er ikke alkoholmisbruk, det er nytelse)
  • 1/2 liten pose flakede mandler
  • 1/2 pose med "pikekyss" (om du ikke gidder å lage dem selv av eggehvitene)
  • bjørnebær
  • brunt sukker
  • cognac
  • sjokoladerasp

- pisk eggeplommer og melis og vaniljesukker til tykk eggedosis.
- pisk kremfløte, og vend dette godt inn i eggedosisen.
- rør inn Bailys
- hell alt dette i en bolle med lokk, og sett det i frysen. Husk å røre rundt et par ganger - og mens du står der og rører er det helt greit å smake på et par spiseskjeer før du setter på lokket - det er jo kokka som har ansvar for at det blir godt!
Rør en time senere også, og smak et par skjeer til. Det kan jo ha endret seg på smak? Når du lokker fryseren, kan det godt hende at ettersmaken kommer og du blir usikker. Åpne frysen og sjekk en gang til.

- sett på stekepanna på middels varme, hell i mandelflakene - og rist lett. (ja, ikke panna da, mandelflakene...jernpanne er ikke å anbefale her) - minner meg om den gangen jeg lagde 25 liter vin, sto på badet, og da jeg kom til "rystes kraftig" i oppskriften da ga jeg opp. Har du noen gang løfta på en 25-liters plastdunk og forsøkt å "ryste kraftig?!" Gi meg spinat, sier jeg bare...


- hell 1 dl cognac, 1 dl brunt sukker i en kjele, og varm opp - ikke kok.
Hell i bjørnebærene (bringebær er også godt) - og la det stå på svært svak varme noen minutter. La stå en halvtime. Vil du ha det varmt når du serverer det, så gi det rask varming. IKKE KOK! Det er viktig å smake her også. Et par ganger.

Servering:
Legg en god porsjon bjørnebær i cognac i bunnen av en skål, legg på en god kule is, - knus over noen pikekyss, - og dryss over reven sjokolade.

Nærmere himmelen kommer du neppe, - eller kanskje senere på kvelden da...veien til mannens hjerte går som kjent gjennom magen! haha!

-


Ingen kommentarer: