fredag 2. mai 2008

Den spede begynnelsen









Hei!


Jeg er lidenskapelig opptatt av MAT og HAGE. Du har kanskje sett hagesiden min?


Akkurat nå, når det er vår - så vil nok ikke denne matsiden min bli veldig oppdatert. Men jeg har en rekke oppskrifter jeg har mekka, og de vil jeg legge ut.


Men når høsten kommer og kveldene blir lange , så skal nok denne siden få sus i serken.


Store selskaper eller morsomme kaker, - nye oppskrifter, - matblader og morsomme diskusjoner om mat og oppskrifter - det er livet!




Jeg er nok rimelig tradisjonell og garantert ingen superkokk, men hobbykokk er jeg nok. - og ingen blir god til å lage mat uten utrolig mange feilskjær i sjøen....



Jeg er tobarnsmor, - gift med en matelskende kar (men han har bare gått opp to buksestørrelser siden gymnaset, heldigggrisen!) - en syvåring, og en sekstenåring.


Utfordringene står i kø, når syvåringen ikke vil ha mat i det hele tatt - og sekstenåringen - somkommer hjem med fem seks skrubbsultne fotballgutter etter trening skal ha morsom og nok mat.......i litt sånn nød lærer nogen kvinde at spinde-stil.



Har vokst opp med aner fra nordmøre og gård og by der, og i stilen "no må di eta!" - så er genene mine lagt. Og det må jeg bare forholde meg til! Hjemme fikk jeg lage mat (garantert mye søl og rot!) - så mye jeg ville. Stakkars foreldra mine de har sikkert spist mye rart...


Er også inspirert av tanter som er gode til å lage mat, store selskaper og i det hele tatt: samle folk rundt bord.
Da jeg var lita, og eldre for den saks skyls, satt jeg ofte på kjøkkenbenken hos tanta mi og dingla med beina mens benken bugnet av mat og selskap var på trappene.

Er opptatt av sunt kosthold, "lure inn" ingredienser med næring (syvåringen...) - det skal være lekkert, men det skal i første omgang være GODT.

Tapas er en poppis i familien.

Er også opptatt av hyttemat, turmat -og spennende varianter der. Ikke minst hvordan planlegge og lage opp mat slik at husmorra kan nyte og servere god mat, men ikke renne bort inne på kjøkkenet mens folket nyter sola på utsida... Det vil bli en egen bolk på denne siden.


I 2002 vant jeg Pizza-NM i Stavanger, og det var en morsom opplevelse. Jeg skal legge inn informasjon om dette i filer her.



I skrivende stund, har jeg akkurat levert en marsipankake, og en til leveres i morra.




Tenk å hatt tid til å drive bare med kaker og hage! - det hadde vært no det.


Dekkende begrep på meg - det må være LIVSNYTER.


















I desember var jeg og venninda mi Kjersti i Paris - DER var det inntrykk der. Jeg holdt på å stryke med der jeg forsøkte å løsrive meg fra diverse matmarkeder i Latinerkvarteret. Milde makter:
Jeg okka og oia meg, Kjersti og - men hun er mer realist - og minnet meg på at der ute på gata var det nok mange bakterier! Jeg bare slukte alt med synet, magen tenkte jeg mindre på...


Tenk å hatt noe sånt her i Norge da!!!

Eller kanskje jeg skal starte noe sånt?

Hurra for meg - ......og mattilsynet...?



2 kommentarer:

Min Verden sa...

Gratulerer med matsiden! Flotte kaker. Lykke til på plantesenter i morgen. Jeg skal bare være i hagen. Jada, parken tar form igjen. Noen av blomstene har paia i vinter, men det er både klematis, valmuesøster, pioner og en Ingrid Bergmann og en Peace. Vet ikke helt hva jeg gjør med dem om de skal tas inn neste vinter. Vi snakkes.

Torunn sa...

Halloen!
DENNE siden gleder jeg meg MASSE til å følge videre!!

Nå er jeg bare innom en kjapp tur midt i beste arbeidstid, men skal ta meg GOD TID neste gang jeg hilser på :-)

Bon Apetit